De brieven aan het faculteitsbestuur, de faculteitsraad of het college van bestuur, waarvan sommige zijn ingezien door Mare, zijn niet mals.
Zo schrijft de ambassadeur van Italië Giorgio Novello: ‘Het lijkt erop dat de opleiding Italiaans in Leiden wordt opgeofferd om andere opleidingen te kunnen laten voortbestaan; en dit zonder dat de vakgroepleiding de kans heeft gekregen om haar visie te geven en alternatieve oplossingen voor te stellen.’
Het besluit lijkt hem ‘overhaast genomen’.
Naast de felle en persoonlijke brandbrief aan de faculteitsraad, stuurde de ambassadeur ook een meer diplomatiek opinieartikel naar Mare waarin hij waarschuwt voor ‘een onherstelbaar verlies, niet alleen voor studenten en docenten, maar voor de samenleving als geheel’.
Professor Paola Gentile, hoofd van de vakgroep Nederlands aan de Universiteit van Triëst, schrijft aan het bestuur ‘diep verbaasd en teleurgesteld’ te zijn door het plan.
‘Het stemt mij bijzonder treurig dat een programma met zoveel potentieel en bewezen kwaliteit nu met sluiting wordt bedreigd.’
Het argument van het faculteitsbestuur dat Italiaans geen schooltaal is en daarom kan worden geschrapt, snijdt volgens haar geen hout. Niet alleen omdat het wél een schooltaal is, maar ook omdat andere talen - Portugees, Perzisch en Koreaans, - die géén schooltaal zijn wél blijven bestaan.’
‘Als men het argument van de grootste schooltalen doortrekt, zouden enkel Engels, Duits en Frans kunnen blijven bestaan (...), wat een onhoudbare en onwenselijke situatie zou zijn.’
‘Terwijl andere Nederlandse universiteiten terrein verliezen op de italianistiek, heeft juist Leiden de kans zich te profileren als het academische centrum voor Italiaanse studies in Nederland. Een dergelijke unieke positie opgeven zou mijns inziens een kortzichtige beslissing zijn die de nationale en internationale aantrekkingskracht van Nederlands als academische bestemming verder ondermijnt.
‘Door beslissingen als deze jaagt Leiden zowel hun eigen als de buitenlandse studenten weg; een onherstelbaar verlies en een pijnlijk signaal dat Nederland zijn eigen academische en culturele rol in Europa aan het uitwissen is.’
Het bestuur van de Vereniging van Leraren Levende Talen schrijft dat ‘Italië een belangrijke rol speelt in de Europese en internationale politiek en economie, en voor Nederland een belangrijke handelspartner is’. Nederland kan hier ‘alleen van profiteren wanneer grondige kennis van de Italiaanse taal en cultuur in Nederland aanwezig blijft en gedoceerd kan worden’.
Alle briefschrijvers roepen op de opleiding Italiaans te behouden en het plan terug te draaien.
Er is ook een petitie gestart die inmiddels ruim 3600 keer is ondertekend en waar meer dan duizend mensen een steunbetuiging hebben achtergelaten.
Woensdagmiddag werd de situatie van Italiaans besproken in de faculteitsraadsvergadering van Geesteswetenschappen. Zeker twintig studenten en docenten waren daarbij als toeschouwer aanwezig.