De Universiteit Leiden werkt al jaren samen met de TU Delft en de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Zo zijn er een aantal gezamenlijke opleidingen zoals Life Science and Technology met Delft en economie & samenleving met Rotterdam.
De universiteitsraad besprak onlangs de strategie 2025-2030 voor de zogeheten LDE samenwerking en maakt zich, mede vanwege gevreesde Haagse bezuinigingen, zorgen over de impact op de eigen instelling. ‘Er is op cruciale sectoren een overlap bij de drie universiteiten’, zei Veronique De Gucht van personeelspartij LAG, die wilde weten of er plannen zijn om die overlap aan te pakken en efficiënter te werken. ‘Wat zijn eventueel de consequenties hiervan voor het personeel in Leiden?’
‘Zo kijken we er helemaal niet naar’, reageerde collegevoorzitter Annetje Ottow. ‘Het idee is niet: als jullie dit doen, doen wij dat. We willen ons juist gezamenlijk landelijk versterken.’ Wel zei Ottow zo’n ontwikkeling op de ‘lange termijn niet uit te sluiten’. Maar op ‘dit moment is het niet im Frage. Zeker niet. Er is ook bijna geen overlap.’
Volgens Joost Augusteijn van LAG is die er wel degelijk, namelijk: geschiedenis, wis- en natuurkunde, rechten en psychologie. ‘De universiteiten zijn niet puur complementair. Het kan zijn dat we bijvoorbeeld voor de keuze komen te staan dat we samen met het Erasmus geschiedenis moeten gaan aanbieden, met als gevolg dat we geschiedenis in Leiden sluiten, of vice versa met psychologie. Deze vakgebieden kunnen op termijn onder druk komen te staan.’
Ottow: ‘Dat is niet wat wij willen.’ Maar als de universiteiten er door de bezuinigingen gedwongen toe worden dan ‘moeten we er misschien later op terugkomen’.
Augusteijn: ‘Er staat wel in het stuk dat overlap iets is om te voorkomen.’
Ottow: ‘Op die manier zien wij het niet. Als er duidelijkheid is over de bezuinigingen, dan moeten we wellicht bepaalde beslissingen nemen. Maar deze discussie loopt op de zaken vooruit.’
Een van de ambities in de strategie voor de LDE-samenwerking is het ‘drempelloos studeren’. De bedoeling is dat studenten en docenten in 2030 met één account binnen de drie universiteiten kunnen inloggen.
‘In de systemen staan studenten bekend met één studentnummer. Ze hebben één inbox waar alle mail van LDE-partners binnenkomt. Verder hebben studenten één overzicht van (keuze)onderwijs van de drie LDE-partners, en kunnen zij zich op dezelfde manier aan- én afmelden melden bij de thuisinstelling en bij de partners.’ In 2040 moet er een gezamenlijke digitale ‘drempelloze onderwijsomgeving’ zijn.
De universiteitsraad vond dat een goed idee. ‘Maar hoe haalbaar is het?, vroeg Anastacia Peters van studentenpartij PBMS. ‘Daar zijn we ook benieuwd naar’, reageerde Ottow. ‘We realiseren ons dat het best heel ingewikkeld is met drie universiteiten die allemaal een eigen systeem hebben. Het regelen dat je tegelijkertijd met je account inlogt bij Leiden, de TU en het Erasmus is al een tour de force. Er zijn verschillende systemen, en verschillende vervangingstermijnen van die systemen. We hebben nu vastgesteld wanneer die cruciale vervangingsmomenten zijn. Vervolgens kunnen we mogelijk samen een aanbesteding doen.’
Floske Spieksma van personeelspartij UB was sceptisch. ‘Er zijn gezamenlijke opleidingen. Dat loopt niet altijd soepel. Ik heb collega’s die uren bezig zijn met het overtypen van cijferlijsten in een ander format. Het gaat wel erg traag.’
‘Het is lastig om de techniek op elkaar af te stemmen’, erkende Ottow. ‘Het is een struikelblok en er wordt hard aan gewerkt om het aan te pakken.’