Vorige week stonden de docenten nog achter hun katheder college te geven, terwijl studenten driftig aantekeningen zaten te maken. Een week later is alles compleet anders. De collegezalen zijn al praktisch een week leeg en docenten hebben halsoverkop hun werk mee naar huis moeten nemen.
Het kabinet heeft gezegd dat deze situatie tot in ieder geval 6 april blijft bestaan. Waarom kiest de Universiteit Leiden er nu al voor om het fysieke onderwijs tot de zomer af te blazen?
Het omschakelen van de traditionele naar een compleet digitale onderwijsvorm vergt een enorme inspanning van docenten, legt universiteitswoordvoerder Caroline van Overbeeke uit. ‘Dit is zo veelomvattend en vergt zo veel aanpassingsvermogen van docenten en studenten, dat we dat niet na drie weken weer kunnen terugdraaien.’ Bovendien bestaat dan het risico dat er een paar weken later toch weer moet worden overgeschakeld op online onderwijs, omdat de situatie voor de langere termijn slecht is te overzien. ‘Deze beslissing geeft de meeste rust voor iedereen.’
Met het besluit wil de universiteit niet vooruitlopen op de adviezen van het kabinet, zegt Van Overbeeke. ‘Het heeft niets te maken met social distancing, maar puur met het feit dat het beter is om het onderwijs voor langere tijd zo te houden.’
Vooral voor docenten die nog niet veel met digitale middelen werken, is de overgang naar onderwijs op afstand een extra inspanning. Maar dat is nog niet alles, geeft Van Overbeeke aan. ‘Ook het inhoudelijke aanbod moet je veranderen. Niet alles van het curriculum kan nog in de dezelfde vorm worden onderwezen nu dat online gebeurt. Het is een enorme operatie.’
De universiteit wil het onderwijs vanaf maandag zo veel mogelijk hervatten. Dat betekent dat de docenten al dagen druk bezig zijn om software als Kaltura Live Room onder de knie te krijgen: een programma waarmee ze op afstand werkcollege kunnen geven.
Ook toetsen worden dit collegejaar niet meer fysiek afgenomen. Het is nu nog onduidelijk welke alternatieven zullen worden gebruikt.