De ondermaatse reiskostenvergoeding van de Universiteit Leiden leidt al jaren tot ergernis bij medewerkers. De universiteit biedt een reiskostenvergoeding van 7 cent per kilometer met een maximumbedrag van 45 euro per maand. Dat is laag vergeleken met de meeste andere universiteiten.
De universiteitsraad drong in 2023 bij het college met succes aan op verhoging. Er komt een nieuw zogeheten mobiliteitsbeleid.
‘Het verloopt allemaal wat verwarrend’, zei personeelsraadslid Annemarie Bouwman tijdens de faculteitsraadsvergadering van FGGA. ‘Wij hebben begrepen dat er meerdere mogelijkheden zijn besproken om de mobiliteitsregeling aan te passen. Het college is echter niet erg transparant over welke variant het wordt. Kan het faculteitsbestuur meer duidelijkheid geven?’
‘Het plan is dat we een mobiliteitsapp krijgen’, vertelde Niels Laurens, de portefeuillehouder bedrijfsvoering. ‘De reiskostenvergoeding die je automatisch bij je salaris kreeg, wordt vervangen door een systeem waar je meerdere zaken kunt aanvinken, of juist uitzetten.’
Bouwman vond die uitleg niet afdoende. De app zelf is niet het belangrijkste, stelde zij. ‘Er kunnen vast nuttige functionaliteiten in zitten voor medewerkers. Maar de vraag die al een tijd gesteld wordt door de medewerkers: kan de vergoeding per kilometer omhoog? Dat is waar mensen behoefte aan hebben.’
Laurens bevestigde dat de reiskostenvergoeding zal stijgen. ‘Dat zit in het pakket. De aanbesteding voor de app loopt, zover ik weet. Het college heeft in de begrotingshandleiding al geschreven dat we rekening moeten houden met een half procent extra aan salarislasten vanwege de nieuwe regeling.’
De faculteiten moeten namelijk zelf de verhoging van de reiskosten betalen. Een aantal faculteiten heeft het echter al financieel moeilijk, dat maakt het verhogen van de vergoeding lastiger.
Interim-decaan Koen Caminada schetste dat FGGA er financieel ‘iets gunstiger’ voor staat dan andere faculteiten. ‘Rechten en Geesteswetenschappen kennen bijvoorbeeld financiële problemen. Ik kan me voorstellen dat daar andere keuzes worden gemaakt dan hier. We zijn voorvechters van verhoging maar willen niet te veel pushen, want we moeten het wel allemaal kunnen betalen. De faculteiten moeten elkaar ook vasthouden.’
‘Ik heb het idee dat dit onderwerp geen prioriteit krijgt’, zei Bouwman. ‘Ik zit nu drie jaar in deze raad en het speelt nog steeds, en waarschijnlijk daarvoor ook al. En nu wordt er blijkbaar heel veel geld uitgegeven aan een mooie mobiliteitsapp…’
‘Ik snap de frustratie, en zou graag willen dat het gisteren al geregeld was’, reageerde Caminada. ‘Blijkbaar is het nog niet gelukt. Op dit onderwerp kunnen we elkaar als raad en bestuur echt vinden. Onze mogelijkheden als individuele faculteit zijn alleen bescheiden.’
De Faculteit Governance and Global Affairs stopt met de executive master Cyber Security. De niet door het ministerie bekostigde opleiding trekt te weinig studenten.
‘Het is een ontzettend mooie opleiding’, zei vice-decaan Maarja Beerkens. ‘Maar we gaan er wel mee ophouden. De opleiding trekt niet genoeg studenten.’
Er is besloten de instroom in februari 2026 definitief op te schorten. Executive masters worden niet bekostigd door de overheid. Studenten zijn vaak professionals die al in de sector werken. De faculteit probeert met dit soort opleidingen geld te verdienen.
‘In 2023 begonnen acht studenten aan de opleiding’, aldus Beerkens. Na veel ‘extra aandacht en energie voor werving’ was dat in 2024 opgelopen tot elf studenten. Vanwege deze lage instroom kost de opleiding de faculteit juist geld.
Studenten vinden netwerken en van elkaar leren echter ook erg belangrijk. Omdat de groep zo klein is, is daar minder sprake van en dat is volgens de deelnemers teleurstellend. Bovendien kan de onderwijscapaciteit beter gebruikt worden in de nieuwe bachelor ‘Cybersecurity and Cybercrime’ die in 2025 van start gaat. ‘Dit is een goed moment om te stoppen. We zien het niet als een triest verhaal.’