Wetenschap
Studenten uit alle hoeken van de wereld
De Universiteit Leiden trok honderdduizenden studenten van over de hele wereld met haar Massive Open Online Courses, en investeert 1,4 miljoen in nog meer internet-onderwijs (lees hier meer). Wat voor mensen zitten er in de digitale collegezaal?
Gabe Kramer
donderdag 29 januari 2015

Edward M. Roche (62)

Uit: New York

Baan: Internet Governance Forum, Verenigde Naties

Volgde: Introduction into European Law

‘Ik wilde besparen op dure studieboeken. Ik vind het onbegrijpelijk dat er veel geld moet worden betaald voor boeken over eeuwenoude vakgebieden zoals wiskunde. Die kennis moet voor iedereen toegankelijk zijn.’

‘Voor mijn werk bij het Internet Governance Forum, een onderdeel van de Verenigde Naties in Genève was Introduction into European Law essentieel bij het onderzoeken van regelgeving rond internetrecht. Het heeft ook te maken met het niveau. Ik volg al tien jaar online colleges en de Leidse mooc was zwaarder. Het was uitdagender op een goede manier: je moest er echt voor studeren. Met 15.000 tot 20.000 mensen dezelfde cursus volgen geeft een nieuwe, frisse kijk op de manier waarop studies zijn ingericht. De manier waarop je met studiegenoten kan communiceren is bij moocs vergelijkbaar met sociale media. Je kunt aantekeningen krijgen van medestudenten aan de andere kant van de wereld. Maar er zijn ook nadelen: een groot deel van de cursisten valt af. Maar zelfs als één procent wel slaagt, zijn dat altijd nog meer mensen dan in een gemiddelde collegezaal zitten.’

Valeria H. Reyes

Uit: Tampico, Mexico

Baan: Milieutechnicus

Volgde: Introduction into European Law, Terrorism & Counterterrorism: Theory and Practice, The Changing Global Order

‘Bij eerdere moocs haakte ik vaak halverwege af en begon ik weer met een nieuwe. De Leidse mooc Introduction into European Law was de eerste die ik succesvol afsloot, niet alleen omdat de inhoud me aansprak, maar ook omdat er veel interactie tussen studenten mogelijk is. Tijdens de cursus heb ik een studiegroep gemaakt, het leuke daarvan is dat je samen kunt studeren met mensen van over de hele wereld. Zo was er een Whatsapp- en Facebookgroep met daarin mensen uit onder andere Griekenland, Mexico, Zuid-Afrika en de VS. Op alles uit de cursus kan commentaar worden geleverd. Overigens mogen online hulpmiddelen nog wel meer worden ingezet. Omdat ik van alle studenten het meest actief was op het forum bij Terrorism and Counterterrorism: Theory and Practice, werd me gevraagd community teaching assistant te worden. Ik help het forum bij te houden en beantwoord vragen over de cursus. Zoiets doe ik nu ook bij de mooc The Changing Global Order. Het is best een uitdaging: ook omdat in de stad waar ik woon, er namelijk geen dag voorbijgaat zonder drugsgerelateerde schietpartijen. Dankzij de moocs zie ik nu fouten die de Mexicaanse regering maakt in de strijd tegen drugskartels die ik eerst niet zag.’

Roy Namgera (38)

Uit: Mbezi, Dar es Salaam, Tanzania

Baan: Fellowship bij Unesco in Polen, geoloog bij Bharat Gold Mines Limited en werkt aan een project bij Uranium One in Tanzania

Volgde: Wheels of Metals: Urban Mining for a Circular Economy

‘Ik ging op internet op zoek naar informatie die met mijn werk te maken heeft. Toevallig kwam ik de mooc Wheels of Metals tegen. Dit was ook de eerste mooc die ik gevolgd heb. Ik was gefascineerd door de colleges, die vooral over recycling van metalen gingen. Ik heb veel nieuwe ideeën gekregen over recycling die mij kunnen helpen mijn werk beter te doen. Er had wel iets dieper op de stof ingegaan mogen worden, dat miste ik wel. Een volgende mooc die ik wil volgen, zal er zeker weer één van de Universiteit Leiden zijn. Eigenlijk wacht ik op dit moment op een mooc die wederom met mijn vakgebied te maken heeft. Het liefst wil ik die dan volgen voor ik begin april weer terug ga naar Tanzania.’

Andris Krasti?š (30)

Uit: Letland

Baan: Ministerie van Buitenlandse Zaken in Letland, afdeling Internationaal Recht

Volgde: The Changing Global Order (afgerond), Introduction into European Law (niet afgerond), Terrorism & Counterterrorism: Theory and Practice (niet afgerond)

‘Mijn eerste Leidse mooc, Introduction into European Law, heb ik door tijdsgebrek niet afgemaakt. Daarna ben ik begonnen met The Changing Global Order. Ik vraag ook een certificaat aan, dan kan ik ze op mijn cv zetten. Het is voor mij makkelijker beleidsmedewerkers te begrijpen, wat zij willen en wat hun redenaties zijn. Uiteindelijk heb ik meer aan de mooc gehad dan ik vooraf dacht. Maar behalve uit professionele interesse kies ik ook moocs om me te verdiepen in andere onderwerpen. Omdat ik veel vrienden heb op de biologiefaculteit van de universiteit in Riga volg ik nu ook een biologiemooc.

‘In Leiden zit alles heel professioneel in elkaar. Wat ik aan andere universiteiten heb gevolgd was vaak meer bij elkaar geraapte informatie. Ook het forum was fijn: discussiëren met medestudenten en feedback krijgen van de professor. Je kunt studeren wat, waar en wanneer je maar wil.’

Iva Vukusic (33)

Uit: Zagreb

Baan: Researcher bij Sense News Agency, op het gebied van mensenrechten en oorlogsmisdaden

Volgde: Introduction into European Law, The Changing Global Order, Terrorism & Counterterrorism: Comparing Theory and Practice

‘Een collega raadde het me aan in de lente van 2013. Het weer was slecht, een goede reden om het meteen uit te proberen. Ik ben begonnen met internationaal recht, een paar maanden later volgde de eerste Leidse cursus: Introduction into European Law. Inmiddels ben ik bezig met mijn dertiende, over politieke filosofie. De cursussen hebben allemaal raakvlakken met mijn werk, mensenrechten. Moocs hebben geen directe impact op het werk dat ik doe, daarvoor gaan ze niet diep genoeg in op onderwerpen. Ik volg ze vooral om algemene kennis op te doen en mijn geheugen op te frissen. De meeste moocs van andere universiteiten zitten op propedeuseniveau, bij Leidse moocs ligt het niveau hoger. Introduction to European Law zat bomvol informatie die in een korte tijd voorbij komt. Een probleem dat je bij alle moocs ziet, is het hoge aantal studenten. Samen zorgen die voor een berg aan content en commentaar die lang niet altijd van goede kwaliteit is. Maar ik kan geen andere manier bedenken om in contact te komen met zoveel mensen die hetzelfde onderwerp interessant vinden. Dat zorgt voor de democratisering van kennis.’