Nieuws
Kunnen die weblectures van Rechten ook korter dan tweeënhalf uur?
Sommige online colleges duren wel erg lang, klagen rechtenstudenten. ‘Een film van tweeënhalf uur kijken is niet zonder meer uitdagend.’
Vincent Bongers
woensdag 28 april 2021

‘Opgenomen weblectures zijn vaak langer dan negentig minuten’, zei Volkert van der Gun van studentenpartij LSP vorige week tijdens de faculteitsraadsvergadering Rechten. Best pittig, vond hij, aangezien studenten al alles via het scherm moeten volgen. ‘Maar volgens docenten zou dat in het voordeel van studenten moeten zijn, want anders moet je meer zelfstudie doen.’

Van der Gun had daar zijn twijfels over. ‘Ik had zelf een hoorcollege van tweeënhalf uur, en vraag me nu toch af of die lengte ons geluk is, of juist niet. Ook andere studenten in mijn werkgroep waren verbaasd over de duur van sommige colleges. Moet daar niet eens naar worden gekeken?’

Kennisclips

Het rechtenbestuur vond het een lastige kwestie. Decaan Joanne van der Leun moest lachen om de vraag. ‘Ik vind het moeilijk om hierop te reageren’, zei collega-bestuurder Ton Liefaard. ‘Op zich is het een legitieme vraag. Ik vind tijdsduur als zodanig niet echt van belang, het gaat erom of het college zinvol is.’

‘Er zijn films van die lengte die je moeiteloos uitzit, maar misschien geldt dat niet voor weblectures’

Toch kon Liefaard zich voorstellen dat ‘tweeënhalf uur film kijken niet zonder meer heel uitdagend is. Al zijn er films van die lengte die je moeiteloos kunt uitzitten, maar misschien geldt dat niet altijd voor weblectures. We weten dat korte kennisclips vaak effectiever zijn, dan hele lange verhalen. Tegelijkertijd kan ik een keuze van een docent begrijpen om net iets meer uit te leggen en voorbeelden te geven. Het is service van de zaak, dat moet je positief omarmen.’

Liefaard stelde voor dat studenten op vakniveau aangeven wat wel en niet prettig is. ‘Docenten hebben daar ook weer profijt van. Als die horen: “Jeetje, het was wel veel”, leren ze daar van.’

Geen interactie

Personeelsraadslid Gelijn Molier, verbonden aan de afdeling encyclopedie van de rechtswetenschap, was het daar mee eens. ‘Dit moet je echt per vak bekijken, want bij ons zijn de colleges juist minder lang geworden. We houden de lectures bewust kort omdat de interactie met de zaal er niet is.’

Bestuurslid en hoogleraar Europees recht Stefaan Van den Bogaert: ‘Ik knip mijn colleges op in delen, maar als je die bij elkaar optelt, is het wel meer dan 90 minuten per onderwerp. Vanwege extra uitleg en het geven van meer voorbeelden haal ik de 110 minuten of zelfs nog wat meer. Ik wil het graag van studenten weten als ze die extra dertig minuten van Van den Bogaert echt niet graag volgen. Mocht dat de conclusie zijn, dan ga ik het voortaan korter houden.’