Studentenleven
Nachtbraken en blijven slapen
De Leidse student Chantal Hutten was in 2015 nog radio-dj bij de lokale zender Unity FM. Sinds oktober heeft ze haar eigen nachtprogramma op Radio 538.
Marleen van Wesel
woensdag 13 december 2017
© 538

‘Tussen twaalf en twee uur ’s nachts zijn er veel luisteraars die moe zijn en bijna gaan slapen. Tussen twee en vier zijn veel mensen juist écht wakker, omdat ze nog aan het werk zijn, of alweer bijna naar hun werk moeten. We krijgen veel fotootjes toegestuurd, van chauffeurs in hun vrachtwagen, mensen op het land, of in een doktersjas’, vertelt Chantal Hutten (23). Sinds oktober presenteert ze tussen twee en vier, in de nacht van woensdag op donderdag, en van donderdag op vrijdag, het radioprogramma 538 Talent. ‘Toen ik er een paar weken uit was geweest vanwege een polsoperatie, kreeg ik berichtjes: fijn dat je weer terug bent! Ik heb vet lieve luisteraars.’

Die operatie was de derde na een val van de trap op Augustinus. ‘Ik was vrij actief lid, met een gezelschap en een cordial, Fabel 2012. Uiteindelijk worden andere dingen leuker en krijgt iedereen het te druk voor het cordial-eten op maandag. Tweeënhalf jaar geleden ben ik uitgegleden, na de Dixo. Ik brak mijn pols. Omdat het nog altijd verkeerd zat, is het bot doorgezaagd en iets hoger gezet. Nu heb ik nog een spalk. Een beetje lastig met het mengpaneel in de studio. Soms schuif ik per ongeluk andere knoppen mee open.’

In 2012 kwam ze uit Apeldoorn naar Leiden om psychologie te studeren aan de universiteit. ‘Na een half jaar ben ik gestopt. En met geschiedenis na driekwartjaar. Ik dacht dat studieboeken echt mijn ding waren, maar een praktijkgerichtere studie vind ik toch chiller.’ Dat werd de opleiding communicatie aan de Hogeschool Leiden. ‘Nu kan ik op de radio alvast iets met mijn studie doen. Dat was me op de universiteit nooit gelukt.’

Dj worden was niet altijd al het plan. ‘Ik ben er random ingerold, mijn dj-carrière begon niet op een zolderkamertje. Thuis stond altijd Sky Radio aan. Daar wordt niet gepraat. Wel had ik interesse in media. Dus toen een cordialgenoot het achtergrondgeroezemoes van de film Feuten: Het Feestje (2013) zou inspreken, en vroeg of ik mee wilde, leek me dat fantastisch. De serie vond ik al leuk en het leverde nog 35 euro op ook. Niet veel later waren de Open Studio Dagen in Hilversum. Bij een workshop radio maken, moest je iets vertellen en ik begon enthousiast over Feuten. Achter de microfoon vielen er wat puzzelstukjes in elkaar.’

Na een spotje op Q-Music schreef ze zich in voor het opleidingstraject Q-College. ‘Als ik iets leuk vind, wil ik meteen álles proberen. Mijn ouders dachten: ach, laat haar maar lekker. Maar ik eindigde bij de vijf finalisten.’ Daarna ging ze aan de slag bij de Leidse radiozender Unity FM. ‘Daar leerde ik zelf radio maken, achter het mengpaneel. In het begin kon ik absoluut niet praten en schuiven tegelijk.’

Ze volgde ook de Talpa Radio Campus, de radio-opleiding van onder meer Radio 538, en liep stage bij het 538-programma De Avondploeg. ‘Sindsdien zat ik in de productiepoule. Afgelopen oktober kreeg ik niet alleen te horen dat ik een vast avondprogramma mocht producen, maar ook dat ik een nachtshow kreeg.’ Net als Armin van Buuren en DJ Tiësto. ‘Wow, dát zag ik niet aankomen!’

Twee nachten per week brengt ze nu door in de studio in Hilversum. ‘Tijdens mijn stage was ik pas klaar na de laatste trein naar Leiden en woonde ik acht maanden in Hilversum. Dat vond ik helemaal niks, dus nu woon ik met een vriendin in Voorburg. Na de nachtshows slaap ik bij 538. Er is een slaapkamer, die je kunt reserveren. Meestal blijf ik tot een uur of negen en slaap ik thuis nog wat verder.’

In de avondshifts als producer komt ze veel collega’s tegen. ‘Coen en Sander spreek ik bijvoorbeeld best vaak, die zijn megagrappig. Maar ’s nachts is het een stuk minder druk. Van alle stations in het gebouw gaat dan alleen 538 nog door. Sinds vorige week heb ik zelf een producer, Max. Dat is het klankbord van de dj, die ook de prijzen afhandelt en programmaonderdelen voorbereidt.’ Of degene die door Hutten de kou in wordt gestuurd, om te checken of het al sneeuwt, zoals afgelopen week.

‘In de nacht heb je meer vrijheid. Ik ben het programma nog een beetje aan het vormgeven. Laatst heb ik een spelletje bedacht, waarbij luisteraars omgedraaide refreinen moeten raden. Verder is het een standaard hitformat. Voor talks over de artiesten google ik bijvoorbeeld op "10 things you didn’t know about Ariana Grande". Vaak zing ik keihard mee. Ik houd nu eenmaal van commerciële hits.’ Bang dat de microfoon per ongeluk nog aanstaat, is ze niet. ‘Daar hebben we een systeem voor, met een luidspreker die stilvalt.’

December is niet alleen de radiomaand van de Top2000 en het Glazen Huis. ‘Wij hebben De Beste Wensen van 538, waarbij we wensen van luisteraars in vervulling laten gaan. Zoals een jongen met de spierziekte van Duchenne, die graag nog eens naar Londen zou gaan.’

En die kerstmuziek? ‘Daar hou ik enorm van! All I Want For Christmas Is You, dat is mijn lievelingsnummer.’

De enige vrouw van 538

Chantal Hutten is momenteel de enige vrouwelijke dj bij Radio 538. Roosmarijn Reijmer, die vorige week afscheid nam bij 3FM, pleitte deze zomer in een interview met NRC Handelsblad voor meer vrouwen op de radio.

‘Veel vrouwelijke dj’s zijn er niet’, geeft Hutten toe. ‘Ik ben ervan overtuigd dat 538 mensen op zender zet, omdat ze goed genoeg zijn. Dat dat over het algemeen minder vrouwen zijn, komt doordat zij minder interesse in techniek hebben. En ja, heel lullig, maar bij een schelle stem zappen mensen weg. Een mannenstem klinkt vaak lekkerder.’

Of, zoals dj van het eerste uur Erik de Zwart afgelopen maandag op BNR zei, bij het 25-jarig bestaan van 538: ‘Mannen vinden vrouwen niet leuk op de radio, maar vrouwen ook niet.’ Dat bleek volgens hem uit ‘onderzoeken’. Die onderzoeken worden wel vaker aangehaald. De factchek-rubriek van NRC zocht er afgelopen zomer tevergeefs naar; zij verklaarde de stelling dat vrouwenstemmen irritant gevonden tot ‘ongefundeerd’.

Zelf heeft Hutten in elk geval geen stemtraining gehad. ‘Bij muziekles op school voelde ik me vroeger een soort man, omdat ik met zingen altijd bij de alten moest, en de andere meisjes bij de sopranen. En er zijn wel dj’s uit het zuiden die hun zachte G moeten afleren, maar mijn kak-R had ik in Apeldoorn al.’