Op zoek naar het volledige

Serie over De Lakenhal-collectie

Schets, Stilleven op Étagère, tussen 1860-1880 Alexander Hugo Bakker Korff, Collectie Museum De Lakenhal

Tot aan de heropening van Museum De Lakenhal stort masterstudent film & photographic studies Eliza Jordaan zich op de verborgen schatten van de collectie. Deze week: schetsen.

We proberen vaak dingen. Jij doet het, ik ook. Van alles. Uiteraard ben je tevreden wanneer het in één keer slaagt. Dingen lukken echter zelden in één keer. Ben je ook tevreden wanneer je een paar pogingen moet wagen? Ik hoop van wel. Want juist die pogingen zijn waardevol. Een zoektocht naar het beoogde kan namelijk veel moois met zich meebrengen. In de beeldende kunst is de schets hier de essentie van. Het is de opzet voor het definitieve. Een zoektocht naar het volledige.

De schets is vaak vluchtig, dynamisch. Wanneer ik kijk naar Schets, Stilleven op Etagère (1860-1880) zie ik voor me hoe Alexander Hugo Bakker Korff met rappe potloodbewegingen over het papier bewoog. Lijnen die snel gezet zijn. Met lichte tred gleden zijn vingers over het oppervlak. Het zachte grijs is op sommige plekken amper te onderscheiden van het inmiddels beigekleurige papier. Het is een beeld dat enkel bestaat uit contouren. Slechts de buitenste randen van ieder kannetje, ieder potje, waren nodig om de goed gevulde etagère in beeld te brengen.

Een etagère met servies. Wat een onderwerp. Geen gewichtig stilleven vol vanitas-elementen zoals schedels, zeepbellen of andere gedenk-te-sterven-meuk. Nee, servies. Waarom ook niet? Zou het slechts een vingeroefening zijn? Of een studie voor een groter werk, een uiteindelijk doek?

Het zijn meestal de “grote” olieverfdoeken die als meesterwerk betiteld worden. Toch kan een schets evengoed van onschatbare waarde zijn. Van schetsen valt veel te leren. Ten eerste door het zelf te doen uiteraard. Geen schilder zonder schetsen. Geen kunstenaar zonder vingeroefening. Maar ook als kijker leren we ervan.

In 2012 werd de schets ‘Hoofd van een Jonge Apostel’ geveild voor het recordbedrag van zo’n 29 miljoen pond. 29 miljoen! De Italiaanse schilder Raphael maakte deze studie in de zestiende eeuw, ter voorbereiding op het meesterwerk ‘De Transfiguratie’ dat in het Vaticaan hangt. Die schets is zo bijzonder omdat het inzicht biedt in zijn werkwijze, techniek en zoektocht naar de beoogde weergave.

Een dergelijke zoektocht is waardevol omdat het potentie toont. De mogelijkheid tot iets groots. Alles kan nog. Het is nu januari, voor ons een nieuw jaar vol potentie. Koester die potentie en streef de pogingen na. Niet enkel het doel.

Deel dit bericht:

Voorpagina

Stop! Dit klopt niet!

Erecties door rotte-eierenlucht, een insect dat gaatjes in je handen maakt en Marokkaanse …

Achtergrond

Wetenschap

Slimme vogels zijn sexy

Vrouwelijke grasparkieten vinden een mannetje leuker als hij in staat is om een probleem …

Beleefde waakhond

De Indonesische politicoloog Wijayanto zocht voor zijn proefschrift uit hoe Kompas , de …

Studentenleven

English page