Cultuur
Chaabi?s, dabkes, en reggaeton
Yallah!Yallah! zou eigenlijk maar één keer plaatsvinden, in 2017. Maar het dansfeest met onder andere Midden-Oosterse speedvolksdansen en Noord-Afrikaanse reggaeton trekt nog steeds volle zalen.
donderdag 17 januari 2019
© Jitske Nap

Tommi Benders (DJ Tommi): ‘Nu spelen we in acht steden en hebben we een goedgevulde festivalagenda. Het is bizar hoe het van zo’n eenmalig evenement uit de hand kan lopen – op de goede manier.’

Had je het zien aankomen?

‘Wel dat er iets bijzonders mee zou kunnen gebeuren. Ook vanwege de manier waarop we het aanpakken. Onze doelgroep is niet alleen het standaard popfestival-publiek, we zijn bewust op zoek gegaan naar de Arabische diaspora om die de poppodia binnen te krijgen.

‘Ik weet niet hoe het op andere plekken is, maar als ik uitga in Utrecht of Amsterdam, zie ik heel weinig mensen van Arabische afkomst. En dat is zonde. Het is de Randstad van 2019, waar die groepen ook een plek hebben, en die willen we ook aanspreken.’

Is er veel animo?

‘Ja. Zowel in Utrecht als Amsterdam, waar we uitverkopen, is een mooie verdeling van half om half. Tof om te zien.’

Merk je dat, als dj? Dat het publiek anders is samengesteld?

‘We merken het heel erg. Het is grappig dat je ook verschil merkt of er veel Marokkanen zijn, of juist veel Syriërs, of andere nationaliteiten, want ze reageren in eerste instantie heel goed op muziek uit hun eigen regio. In de loop van de avond wordt dat minder, dan reageren ze overal op.

‘We maken nu de makkelijke tegenstelling van het traditionele poppubliek aan de ene kant en de Arabische diaspora aan de andere, terwijl het vergelijken van een Marokkaan met een Syriër een beetje hetzelfde is als het vergelijken van een Nederlander met een Rus.

‘Je krijgt in ieder geval een plek waar het makkelijk is om vooroordelen te doorbreken. Een van de leukste voorbeelden die ik ken is van een Syrische jongen die biertjes bestelt aan de bar, en een witte Nederlander vraagt hem: ‘Maar je bent moslim, mag je wel drinken?’ Dat is wel een moment dat je het daar even over kan hebben in een ontspannen omgeving. Dan gaat het er drie minuten over, en vervolgens hebben ze het nog tien minuten over het lekkere bier.’

Wat is typisch aan muziek uit die regio?

‘Je hebt nu een hele hype met reggaemuziek en reggaeton, en daar schurken wij qua sound ook tegenaan. In Noord-Afrika heb je een hele groep muzikanten die op dezelfde vibe zitten als bijvoorbeeld Ronnie Flex. In clubs hoor je die muziek niet of nauwelijks. Maar het is zo poppy dat ik het jammer vind er niets mee te doen.’

‘We draaien ook traditionele muziek, zoals dabkes (Arabische volksdans, red.) en chaabi (traditionele Noord-Afrikaanse muziek, red.). Al gebruiken we bij chaabi meer de moderne elektro-variant.’

Je mixte eerst Oost-Europese zigeunerklanken bij Balkan Beatz, en nu Midden-Oosterse dansmuziek met Yallah! Yallah!. Je hebt wel een voorkeur voor exotische geluiden.

‘Exotisch klinkt een beetje paternalistisch. Ik zoek wel naar niet-Westerse popmuziek. Muziek die je bijna niet hoort, en waarvan het zonde is als het geen podium heeft. Het triggert me. Het is iets bijzonders.’

‘Ik wil wel zeggen dat Balkan Beatz en Yallah!Yallah! heel verschillend zijn. Veel mensen hangen er automatisch hetzelfde kaartje aan, maar muzikaal ligt het echt ver uit elkaar.’

Gebr. de Nobel

26 januari / 23:00/ € 12,50

Door Anoushka Kloosterman