'Pak wachttijden DUO nu aan'

1 November 2018

De Nationale Ombudsman uit – opnieuw – zorgen over de telefonische bereikbaarheid van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

In een brief aan onderwijsminister Van Engelshoven dringt de ombudsman aan op verbetering. In september had de ombudsman al een brief geschreven over de slechte bereikbaarheid van DUO.

Van Engelshoven reageerde daarop dat zij geen ruimte had in de begroting om op korte termijn maatregelen te nemen; pas in het voorjaar van 2019 zou daar meer duidelijkheid over zijn.

‘Het is geen uitzondering dat (oud-)studenten die contact met ons opnemen urgente problemen hebben, zoals het uitblijven van een beslissing over de studiefinanciering’, schrijft ombudsman Reinier van Zutphen in de laatste brief.

‘De financiële beperkingen van uw departement zijn mijns inziens geen reden om (oud-)studenten met urgente problemen geen hulp te bieden.’

Studenten komen volgens de ombudsman in de knel door de lange wachttijden. In de brief wordt benadrukt dat verbetering nu nodig is, en niet pas in het voorjaar, ook met het oog op een nieuwe druktepiek in januari en februari.

De ombudsman heeft de minister verzocht om binnen twee weken te reageren gezien de urgentie van het probleem. SW

Deel dit bericht:

Nieuws