Nieuws
Chinese PhD?s hebben het moeilijk
Chinese promovendi in Nederland ervaren moeilijkheden: een taalbarrière maakt integreren lastig, en ze lopen tegen cultuurverschillen aan. Ook voelen ze zich niet altijd erkend door hun universiteit.
donderdag 22 maart 2018

Dat blijkt uit een onderzoek van Tung Tung Chan van het Leidse Centre for Science and Technology Studies. Ze schrijft daarover op de onderwijsbeleidssite ScienceGuide.

Chan interviewde tien Chinese PhD-kandidaten van Nederlandse universiteiten. Acht daarvan hadden Engelssprekende landen als eerste keus om te promoveren, maar zijn toch naar Nederland gekomen. Hier hebben universiteiten en leidinggevenden namelijk een betere reputatie en is het toelatingsproces makkelijker: het duurt niet lang en het is niet ingewikkeld, en er zijn geen kosten of tests aan verbonden.

De Chinese promovendi ervaren een taalbarrière. Ze hebben een lokaal dialect als moedertaal en Mandarijn als tweede taal, dus Engels leren is voor hen moeilijk en Nederlands al helemaal. Bovendien waren negen van de tien nog niet eerder in het buitenland geweest. Daardoor duurt het twaalf tot achttien maanden voordat ze zich als geïntegreerd beschouwen.

Daarnaast voelen ze zich niet erkend door de universiteit, waardoor zich niet thuis voelen. Dat komt ook doordat ze weinig informatie over de universiteit krijgen, zoals wat er precies van hen verwacht wordt, wie ze naast hun leidinggevende kunnen benaderen voor hulp, en wat de slagingscriteria zijn.

Tussen China en Nederland zijn er cultuurverschillen die voor verwarring zorgen. Er is bijvoorbeeld een hiërarchisch verschil: in China is de leidinggevende de baas, dus vinden Chinese PhD’s het heel moeilijk om hun leidinggevende bij de voornaam aan te spreken.Een ander voorbeeld: ze verontschuldigen zich van tevoren voor fouten om beleefd te zijn, maar Nederlanders zien dat als zwakte.

Volgens Chan (zelf afkomstig uit Maleisië) moeten universiteiten daarom focussen op de sociale en emotionele behoeften van Chinese promovendi, en moeten ze de integratie bevorderen door academische en sociale interacties. DT