Gratis alcohol! Onbeperkt champagne!

Foto: Taco van der Eb‘Okay guys, maak nu met je heupen de minst aantrekkelijke cirkels ooit.’

Door Susan WichgersBlowfish! James Bond! Broken toaster!’ In het midden van een kring wijst een acteur steeds iemand anders aan, die meteen transformeert in respectievelijk een ballonvis, agent 007 of een kapotte broodrooster. Hoe? In het geval van de broodrooster verandert de aangewezen persoon in de boterham en vormen de directe buren het apparaat eromheen. De boterham springt snel op en neer alsof hij vastloopt.
‘Het gaat om de reactietijd’, legt Catrin Simons (28, assistent-regisseur) uit. ‘Sommige opdrachten zijn standaard, soms verzinnen ze zelf iets.’

Het is de warming-up voor de repetitie van de Leiden English Freshers, een toneelgroep die ooit begon om eerstejaars Engels te laten kennismaken met theater. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een groep van veertig man, met studenten van alle studies. Er zitten ook wat werkenden tussen.

Twee avonden per week oefent de groep in de kelder van het Lipsius voor hun opvoering van The Great Gatsby. ‘Daarna gaan we meestal nog ergens borrelen’, vertelt Mireille Markus (20, Russische taal en cultuur). ‘We kunnen allemaal goed met elkaar opschieten. Zeker na het repetitieweekend ontstaat er een echt groepsgevoel.’

Okay guys, maak nu met je heupen de minst aantrekkelijke cirkels ooit.’ Op instructie van Simons draaien de acteurs braaf grote rondjes. Als alle gewrichten los zijn, volgen er nog wat kapotte-broodrooster-achtige spelletjes zodat iedereen goed in hun rol zit. Daarna kan het echte repeteren beginnen. Vandaag staan er drie scènes op het programma: het feest van Gatsby, het auto-ongeluk en de hotelscène.

Op het feest dansen de acteurs op jazzmuziek uit de jaren 20, terwijl ze zich afvragen wie nou toch die mysterieuze gastheer Gatsby is. Van Simons mag het allemaal wel wat uitbundiger: ‘Beeld je in: je bent op een chique feest met gratis alcohol! Onbeperkt champagne!’ Daar kunnen de acteurs duidelijk wat mee. Een aantal drinkt een glas vol denkbeeldige champagne in één teug leeg en het geluidloze gelach wordt enthousiaster.

Erg lang duurt de feeststemming niet: het is tijd voor dood en verderf. Met een felle lamp en het geluid van piepende remmen bootsen ze een auto-ongeluk na, waarbij er ook een dode valt. ‘Denk eraan dat je het publiek constant herinnert aan het feit dat er een lijk op de grond ligt. Dat kokhalzen werkte erg goed de vorige keer.’

Jacopo Griggio (28, software-ontwikkelaar) moet de man van het slachtoffer geruststellen na het ongeluk.
Terwijl de man langzaam krankzinnig wordt, moet Griggio wanhopig proberen om oogcontact te maken en antwoord te krijgen op zijn vragen. Simons onderbreekt de scène keer op keer: het is steeds net niet goed genoeg.

‘Een scène zo vaak opnieuw moeten doen kan wel frustrerend zijn’, vertelt Yselle van der Maas (19, Engelse taal en cultuur). ‘Maar als het eenmaal wel lukt, denk je: YES!’ Ze zit samen met een paar anderen langs de kant met een laptop op schoot. ‘Tijdens een repetitie heb je soms lang niks te doen als je niet in een scène speelt. Dan kun je even studeren.'

Zelfs het lijk houdt het op een bepaald ogenblik niet meer uit, en herrijst even uit de dood om haar benen te rekken. Maar het is het wachten waard, vindt Griggio. ‘Met een groep zoiets neerzetten voelt goed. Als je het podium op loopt en het publiek naar je kijkt, voel je de adrenaline. Dat is het allermooiste.’

Leiden English Freshers, The Great Gatsby, Theater Ins Blau, 26 & 27 mei, €12 (studenten €10)

Deel dit bericht:

Voorpagina

Achtergrond

Wetenschap

Pillenplaatjes

Bijsluiters met pictogrammen moeten laaggeletterde patiënten zelfredzamer maken. …

Het idool van Einstein

Teylers museum in Haarlem opende deze week een tentoonstelling over Hendrik Lorentz, een …

Nieuws

Hulp voor City Snack

Twee Leidse studenten hebben een inzamelingsactie opgezet voor de door brand verwoeste …

English page