Columns & opinie
Slaaf als speeltje
donderdag 19 januari 2017
Slavenmarkt in Rome door Jean-Leon Gerome (1884)

Platform Historischeverhalen.nl lanceerde vorige week een papieren verhalenbundel. Verschillende Leidse studenten schreven mee, onder wie Key Tengeler (22, geschiedenis). ‘Een personage moet geen “godverdomme” zeggen in een periode voor Christus.’

Wat voor verhalenbundel is het?

‘Het is een jubileumuitgave, omdat de website Historischeverhalen.nl nu een jaar bestaat. Rik van der Vlugt (afgestudeerd in oktober, red.) heeft het platform opgericht. Hem kende ik van Leidschrift, een wetenschappelijk tijdschrift met een redactie van geschiedenisstudenten.

‘Mijn verhaal speelt zich af in de oudheid. Een ander verhaal uit de bundel dat ik heel gaaf vond, was “Een dodelijk schot” van Marjolijn van de Gender , die onlangs de Mare Kooyker Kerstverhalenwedstrijd won, over een veldslag met Genghis Khan. “Een avond in Goa, 1586” door Robin van Koert is van héél dichtbij geschreven, terwijl er ook nog heel veel verhaal achter zit.’

Waar gaat jouw verhaal over?

‘“Nikè, de slaaf uit Ephese” speelt zich niet rond een specifieke historische gebeurtenis af, maar het gaat over een typische relatievorm. Ik heb college gevolgd over slavernij in de oudheid. Daarin kwamen veel tegenstrijdige elementen voorbij. Aan de ene kant werden slaven soms goed behandeld en uiteindelijk vrijgelaten, waarna er nog een carrière mogelijk was, zeker voor hun kinderen.

‘Aan de andere kant werden ze soms juist gruwelijk behandeld, en ze waren wel iemands bezit. In mijn verhaal heb ik zowel de affectie als het geweld willen laten zien. Het personage Quintus houdt van zijn slaaf, maar hij ziet hem ook als een soort speeltje, waarmee hij kan doen wat hij wil.’

Heb je veel onderzoek gedaan voor je begon met schrijven?

‘Ik volg de researchmaster Ancient History, dus ik schrijf over dingen die ik wel weet. Details zoek ik vaak op. Ik zorg ervoor dat de juiste goden worden aangeroepen en dat een personage niet “godverdomme” zegt in een periode voor Christus. 

‘We lezen elkaars verhalen wel, maar niet volledig met Wikipedia ernaast. We geven elkaar eerder tips voor meer emotie, of om het einde van een zin weg te laten. 

‘Het personage Quintus heb ik helemaal verzonnen, maar hij heeft wel een realistische naam voor die setting. Ik heb geprobeerd om lezers zich via hem een beetje te laten inleven met de manier van denken uit die tijd. Zelfs in de laatste roman van Ken Follet, die ik overigens graag lees, viel me op dat de goeierikken wel héél progressief waren. Een van de personages uitte kritiek op het geloof en op de geneeswijzen van monniken. Geen stront op een wond smeren, ja, in de 21e eeuw weten we dat wel.

‘In een ander verhaal, voor de volgende bundel, vertel ik vanuit het perspectief van Barabbas, de moordenaar die werd vrijgelaten in de plaats van Christus. Gelukkig is er over hem niet zo veel concrete informatie bekend. Dat scheelt.’

Er komt dus een volgende bundel.

‘Nog twee zelfs, ergens in 2017. Eentje met verhalen uit de Middeleeuwen, en een andere over de Oudheid. We schrijven ieder acht à tien verhalen. Ik ben bezig met de vijfde. Ze spelen zich allemaal af in de Oudheid, maar wel van de verovering van Babylon door de Assyriërs in de zevende eeuw voor Christus, tot Rome rond 500 n.Chr., na de val van het West-Romeinse Rijk. 

‘Wie nog een mooi verhaal heeft, mag dat altijd insturen. Ze moeten ongeveer 1500 woorden tellen en goed genoeg zijn. O ja, en historisch realistisch.’ MVW

ISBN: 978-90-826426-0-5, €12,50 bij Boekhandel Van Stockum en

op www.historischeverhalen.nl