Nieuws
Een middagje les? Of een volledige cursus?
Drie op de tien universitair docenten hebben geen basiskwalificatie onderwijs (BKO). Dat zegt het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), dat jaarverslagen van de Nederlandse universiteiten inventariseerde.
donderdag 8 september 2016

Het is een stijging ten opzichte van 2011, maar het ISO zet er wel vraagtekens bij. ‘Als je naar bijvoorbeeld 2011 kijkt, had maar pakweg 20 procent van de docenten een kwalificatie. Die stijging moeten we natuurlijk toejuichen’, zegt woordvoerder Jan Sinnige.

‘Maar we weten niet wat de BKO inhoudt. Is dat een middagje les volgen? Of echt een volledige cursus? Dat mogen universiteiten zelf bepalen, dus daar is geen zicht op.’

Daarnaast denkt het ISO dat ‘in werkelijkheid het probleem nog veel groter is’, omdat promovendi en student-assistenten niet zijn meegerekend. ‘Die staan vaak voor de klas, en bij die groep ligt het percentage waarschijnlijk veel lager.’

Voor universitair onderwijs is een BKO niet wettelijk verplicht. De universiteiten hebben dan ook elk andere eisen voor hun docenten: In Leiden is een BKO verplicht als de docent 0,5 fte of meer lesgeeft, en een aanstelling heeft van minstens een jaar.

Bij twee dagen per week lesgeven is een kwalificatie dus niet noodzakelijk. Leiden heeft de meeste docenten met een kwalificatie: 88,5 procent.

Onderaan staat TU Eindhoven, met 47 procent. AK