Studentenleven
Frutti di Mare: Blije unicorns en huilende aliens
Petra Meijer
donderdag 10 maart 2016
Als je te lang wacht gaat de verf druipen. Dat wil je niet. © Taco van der Eb

‘Niet aarzelen, just go with the flow. Heb je wel eens gefrisbeed? Gesjoeld? Bij graffiti gebruik je diezelfde beweging’, zegt Jassine Anaflous terwijl hij de kop van een spuitbus verf indrukt en met soepele bewegingen wat vormen op een stuk hout spuit. ‘Als je te lang wacht gaat de verf druipen. Dat wil je niet.’ Een twintigtal psychologiestudenten kijkt geïntrigeerd toe terwijl hij dunne lijnen en brede sprays introduceert.

Anaflous deelt vrolijke overalls uit die duidelijk al vaker graffiti hebben gezien. ‘Ik voel me net een regenboog’, zegt Tim van Os (23). ‘Je bént een regenboog!’, antwoordt Celine Mons (22). Ze hoeft niet lang na te denken over het ontwerp van hun gezamenlijke graffiti-kunstwerk. ‘We maken een unicorn!’

‘Deze graffiti-activiteit wordt voor en door internationale studenten georganiseerd’, zegt Julia Sinnige, voorzitter van studievereniging voor psychologen Labyrint. ‘Door de invoering van de Engelstalige bachelor zijn er ook veel internationale leden. Daarom is het leuk als er speciaal voor hen activiteiten georganiseerd worden waarbij de voertaal Engels is’, legt Eduardo Montbrun (20) uit. Sinnige: ‘We dachten er eerst over om kaas gaan te maken, een klompendans te doen of Volendam te bezoeken. Maar dit is toch leuker, en de Leidse Hout is lekker dichtbij.’

Ondertussen verschijnt er een turquoise unicorn (eenhoorn, red) met grote ogen en schattige vleugeltjes op een van de houten ondergrondjes. Andere duo’s werken aan de kop van een olifant, een idyllisch landschap of een wereldbol. Grace Theola Hanani (26) en Erissa Putri M (21), beiden uit Indonesië, hebben in grote letters “’16NL” gespoten. ‘Als herinnering aan onze studietijd in Nederland. Hoewel ik niet denk dat we het mee kunnen nemen in het vliegtuig.’

Sinnige maakt met Senne Braun (24) een dinosaurus voor de autistische jongen die ze begeleidt. ‘Hij is gek op dino’s, maar ik weet niet of zijn ouders blij zijn met zo’n groot ding aan de muur.’ De studenten ontdekken al snel dat ze alles wat ze lelijk vinden kunnen overspuiten. Zo raakt de dino ineens zijn staart kwijt en begint een van de studenten maar helemaal opnieuw. Het groepje van de unicorn begint aan een regenboog op de achtergrond, maar de gekleurde strepen gaan over elkaar heen en bij het corrigeren wordt dat alleen maar erger.

‘Iedereen is zo getalenteerd, behalve wij’, zucht Stefanie Kloos (20, Duitsland) terwijl ze vol bewondering naar de unicorn en olifant kijkt. Ze wilde Cheshire Cat uit Alice in Wonderland maken, maar koos uiteindelijk voor een bruin stripfiguurtje dat de handen voor de ogen houdt. Ze werpt een blik op haar eigen werk en schudt het hoofd. ‘Het lijkt wel een drol.’

Mateja Perovic (20, Servië) heeft ruzie met de ogen van haar alien. Om ze mooi rond te krijgen, moet ze met de groene verf van het hoofd de zwarte ogen overspuiten. ‘Maar zo worden de ogen steeds kleiner.’ Ze besluit ze met zwarte verf weer wat groter te maken, maar de verf druipt onverbiddelijk langs het doek naar beneden. ‘Oh nee, nu lijkt het alsof hij huilt!’ Met de doeken wandelen ze even later de Leidse Hout uit. De unicorn krijgt een plaatsje in het Labyrint-hok.