Wie heeft de slechtste slogan?

To infinity and beyond is een gevleugelde uitspraak van het personage Buzz Lightyear uit de Toy Story-films. Wellicht heeft de animatie-astronaut de pr-afdeling van de Rijksuniversiteit Groningen geïnspireerd. Want toen het tijd werd voor het bedenken van een nieuwe slogan rolde de kreet Born leaders reach for infinity eruit.

Dit even bombastische als absurde motto staat op de lijst Ranking the slogans, de domheidsranglijst 2016 voor universitaire reclameleuzen, die is opgesteld door het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU).
Het H.NU is in 2013 opgericht door ontevreden wetenschappers van Nederlandse universiteiten. Het platform verzet zich tegen de ‘doorgeslagen economisering, hiër-archisering en bureaucratisering’ van universiteiten.
Het platform richt haar pijlen nu op de ‘dure maar vaak onzinnige reclameleuzen’ waarmee ‘universiteiten zichzelf op de borst kloppen.’
Bezoekers van de platformsite bepalen wat de meest sneue wervende tekst gaat worden. Er kan gestemd worden op dertien slogans. En wie het lijstje leest, wordt duidelijk dat de random slogan generator overuren heeft gedraaid op de communicatieafdelingen.
De Universiteit van Amsterdam houdt het erg kort en denkt dat wij allen deel uitmaken van een hive mind : We are U. De Vrije Universiteit is Looking Further dan de concurrentie. De Universiteit Utrecht is dan weer op zoek naar Bright Minds want die zorgen vast voor een Better Future. Aan de Universiteit Leiden kun je Excelleren in Vrijheid. Terwijl de Universiteit Maastricht Leading in Learning is. De Universiteit Wageningen is wat vaagjes, maar toch zeker Contributing to the Quality of Life.
De Radboud Universiteit Nijmegen bekijkt zaken graag van een andere kant met Change Perspective. De mooiste studie is de mens is de niet heel erg verrassende leus van de Universiteit voor Humanistiek. Voor de Universiteit van Tilburg is Understanding Society van het grootste belang. De TU Eindhoven is de plek Where Innovation Starts. De TU Twente vindt dat High Tech voorzien moet zijn van een Human Touch. Terwijl de TU Delft met de technisch onmogelijke slogan Challenging the Future verder kijkt dan het heden.
In de tussenstand van 8 november staat de Groningse slogan ruim aan de leiding. De Leidse leus roept echter ook flink wat irritatie op. Voorlopig staat Excelleren in Vrijheid tweede. Stemmen kan nog tot 1 februari 2016. VB

http://platform-hnu.nl/h-nu-domheidsranking-2016-voor-universitaire-reclameleuzen/

Deel dit bericht:

Voorpagina

Achtergrond

Een schetsboek als bio

Hij groeide van graffiti-artiest uit tot internationaal vermaard kunstenaar. In Blackbook …

Wetenschap

Nieuws

Rubrieken

English page