Nieuws
Goedkopere boeken, dankzij keuzevak
Studenten bedachten een plan om studieboeken goedkoper te maken. Nu nog iemand die het wil uitvoeren.
donderdag 17 september 2015

‘Onze studieboeken zijn zo duur, zeurden we aan het begin van het collegejaar tegen elkaar’, zegt Nicolette Nijhuis, derdejaarsstudent psychologie. Ze volgt het bijvak entrepreneurship and innovation. ‘Zo’n probleem was precies wat we zochten voor dit vak. Voor ons eerste blok zijn we 180 euro kwijt, als we alle boeken nieuw kopen. Kon dat goedkoper?’

De studenten moesten een crowdfunding opzetten voor een project met het thema sociale mobiliteit. ‘Studiegenoten bedachten een lokaal thuisbezorgd.nl-achtig concept, maar dan met de kliekjes van de buurman. Anderen kwamen met een pop-up-idee waarbij tijdelijke studieplekken in vrijgekomen kraakpanden worden gemaakt.’

Nijhuis en haar vijf groepsgenoten kwamen met de Boekenbalie. Studenten betalen daarbij maar dertig procent van het aankoopbedrag voor een boek, voor een jaar gebruik. Een zesde gaat naar een potje, waarmee de Boekenbalie kan uitbreiden. Na vier jaar is een boek afbetaald. ‘Maar dan studeren wij allang niet meer. Althans, dat hoop ik.’

En er was nog een probleem: ‘Met nog zes weken tot het einde van het project, moesten we een extreem bedrag bij elkaar krijgen. Alleen al voor vijf studenten psychologie, een studie waarbij de boeken niet zo snel verjaren, zouden we al 1045 euro moeten inleggen.’

Daarom bedachten ze een ander plan. ‘Onze docent zei dat we het helemaal niet zélf hoeven uit te voeren. Bij entrepreneurship and innovation gaat het er juist om dat je het uitgevoerd kríjgt, bijvoorbeeld door de universiteit of studieverenigingen.’

De groep wil daarom nu een bijeenkomst crowdfunden, voor de presentatie van hun plan. ‘Daarvoor hebben we 75 euro nodig, wat we willen ophalen via de universitaire crowdfundsite studenten.steunleiden.nl (hier dus). Wat we verder ophalen, geven we aan degene die iets met ons plan gaat doen.

Kandidaten kunnen zich melden via deboekenbalie@gmail.com.’