Nieuws
Kamer tevreden met keuring onderwijs
De Tweede Kamer is tevreden over de werking van het accreditatiestelsel. Dit voorjaar werden 26 opleidingen in de geesteswetenschappen als onvoldoende beoordeeld. In Leiden bleken de bacheloropleidingen van geschiedenis en Engels onder de maat.
woensdag 10 september 2014

‘Dat is natuurlijk vervelend voor de studenten die het betreft, maar het is goed dat het systeem werkt. Als de NVAO alleen maar krullen uit zou delen, kun je je afvragen wat zo’n krul dan nog waard is’, zei D66-Kamerlid Paul van Meenen tijdens het debat. Wel maakte Van Meenen zich zorgen over de financiële prikkel die de overheid aan instellingen geeft om zoveel mogelijk studenten zo snel mogelijk te laten afstuderen.

Om een einde te maken aan de ‘opjaagpremies’ stelde Van Meenen voor om te stoppen met de rendementafspraken die onderdeel uitmaken van de prestatieafspraken tussen het ministerie en de hogere onderwijsinstellingen. Van Meenen en SP-Kamerlid Jasper van Dijk maakten zich zorgen over scripties die door deze financiële prikkels een zes zouden krijgen, terwijl zij eigenlijk slechts een vijf waard zouden zijn.

Volgens minister van Onderwijs Jet Bussemaker waren de onvoldoendes eerder het gevolg van tekortkomingen in de structuur en samenhang van opleidingen.

‘Het eindoordeel “onvoldoende” is het gevolg van een complex van factoren. Er is een voorbeeld waarin het gaat om een te hoog ambitieniveau waarin een bachelorstudent wordt afgerekend op masterniveau. Er zijn voorbeelden waarin het gaat om een gebrek aan het meegeven van academische vaardigheden en waarin opleidingen bij de eindwerken onvoldoende inzicht geven in het gerealiseerde eindniveau. Die voorbeelden komen allemaal terug, maar er staat nergens in de conclusies van de NVAO dat het spreken over rendementen of het stimuleren of tegengaan van uitval de oorzaak is van deze problemen.’

Van Meenen diende na afloop van het debat toch een motie in met de oproep om instellingen niet langer af te rekenen op de snelheid waarmee studenten afstuderen. Deze motie werd ook door de SGP en de SP ondertekend. 

Door Petra Meijer