Nieuws
Gehandicapte studenten ontevreden
Universiteiten lijken minder rekening te houden met studenten met een beperking, blijkt uit een enquête. Leiden doet het zelfs ronduit slecht.
donderdag 12 december 2013

Gehandicapte studenten zijn minder tevreden over de voorzieningen die universiteiten en hogescholen hen bieden. Dat blijkt uit een gebruikersonderzoek dat het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) heeft gedaan naar de faciliteiten voor gehandicapten.

De Universiteit Leiden scoort onder het landelijk gemiddelde. De universiteit behaalt een score van 6,12 en staat daarmee op de tiende plek van de in totaal dertien universiteit in het rapport. De universiteit van Amsterdam staat onderaan.

Het CHOI vreest dat de aandacht voor studenten met een beperking verslapt. De studenten geven een ‘aantal verontrustende signalen af.’ De universiteiten scoren gemiddeld een 6,17. Dat is 0,2 punt lager dan vorig jaar. De UvA scoort het slechtst en komt op geen enkel onderdeel aan een zes.

Vooral bij rechten is de daling zeer scherp. ‘De cijfers wekken de indruk dat het studieregime snel minder aantrekkelijk wordt voor studenten met een handicap. En dat terwijl de groep al rechtenstudies mijdt’, aldus het rapport.

Ook is het voor het eerst in vier jaar dat er geen verbetering zit in de score van de universiteiten. CHOI noemt deze terugval ‘opmerkelijk’. De universiteiten scoorden in vorige onderzoeken beter dan de hogescholen, maar die voorsprong is nu weg.

Ook de studieomstandigheden zijn ongunstiger geworden. ‘Dit hangt wellicht samen met de verhoogde tempo-eisen bij veel opleidingen. Het lijkt dringend nodig dat de universiteiten bij dit soort beleidswijzigingen meer aandacht besteden aan flankerend beleid.’

Gehandicapte studenten zijn vooral minder tevreden over de beschikbare hulpmiddelen. Aanpassingen aan werkplekken en computers zijn minder goed geregeld.

Ook zijn de studenten kritischer over noodzakelijke aanpassingen aan colleges, tentamens en inleverdata.

Ook de opvang bij aanvang van de studie wordt lager ingeschat dan voorgaande jaren.

Verder tonen docenten wel begrip voor de wensen en problemen van studenten met een beperking, maar hebben ze niet de kennis om te helpen. Dit effect wordt ook in Leiden gemeten. Docenten scoren een 6,51 op ‘begrip’ maar slechts een 5,92 op ‘kennis’.

Dyslexie is de meest voorkomende functiebeperking bij de geënquêteerde studenten, maar staat niet bovenaan het lijstje handicaps die ‘studenten (zeer) ernstig belemmeren bij het studeren.’

Die plek wordt ingenomen door concentratieproblemen. Bij universitaire studenten scoren ook vermoeidheidsklachten en psychische problemen hoog. VB