Studentenleven
Zelfpromotie voor dummies
Sybren Eppinga
donderdag 5 december 2013
© Taco van der Eb

‘Wil je opstaan, jezelf voorstellen en vertellen waarom je hier bent?’ Trainer Ricardo Breeveld, keurig in pak, komt meteen binnen bij een groep van vijfentwintig psychologie studenten. Het is tijd voor een beetje eigengeilerij, vindt hij. Nu niet digitaal via Facebook, maar voor het echie.

Iedereen gaat voor de bijl. ‘Ik ben Daniëlle Ham, vierdejaars en tijdens m’n master ben ik gedeprimeerd geraakt over de arbeidsmarkt. Nu wil ik leren hoe ik mij goed kan profileren.’ Met die gedachte zijn de meeste studenten naar de workshop ‘Succesvolle zelfpromotie‘ van studievereniging Labyrint gekomen. ‘Ik wil mezelf kunnen verkopen’, zegt een van de deelnemers. Breeveld benadrukt: ‘Het is géén sollicitatietraining.’

Als iedereen zich heeft voorgesteld legt hij uit dat houding en gedrag ook belangrijk zijn. Dan komt deelnemer Bas Derksen binnen. Ruim tien minuten te laat. Ook hij ontkomt niet aan het voorstelrondje. Hij is bijna afgestudeerd cognitief psycholoog en komt omdat hij zin had.

Volgens Breeveld gaat het in je werk om credits opbouwen en sociale vaardigheden. Voor veel studenten is het nog abracadabra. ‘Hier stoppen ze je vol met kennis. Je moet tentamens maken. Maar het gaat ook om houding en gedrag. Dat leren ze je niet’, legt hij de groep uit. ‘Daarom gaan we wat doen!’

De don’ts van de werkvloer moeten op papier worden gezet. Vierdejaars Jeroen Boersma brandt los. ‘Punctualiteit is ook zo’n ding. We hebben net al een voorbeeld gezien dat het irritant is als mensen te laat binnen komen’. De groep reageert direct. ‘Patsssss, die is raak’, lacht Andreas Burger.

Nog een doodzonde: een slappe hand geven. ‘Het moet niet zo zijn dat je een dood dier in je hand hebt’, grapt Daniëlle. Vierdejaars Jeffrey van Gelder wil wel het goede voorbeeld geven. ‘Een voldoende hoor’, beoordeelt tweedejaars Erik van Duijn. ‘Misschien net een goed.’

Bij het volgende onderdeel - het petje-op-petje-af-spel –strooit Breeveld met stellingen over werksituaties. De studenten moeten daarop reageren door een rood of groen papier op te steken. De beloning: een pak chocolaatjes. ‘We kunnen toch de chocola verdelen onder iedereen’, stelt vierdejaars Vera Zonderop voor. ‘Dat zien we dan wel weer’, zegt Jeroen. Na loting kiest de uiteindelijke winnares er toch voor met de chocola rond te gaan. Eerstejaars Sanne is er al vroeg bij en blij dat ze ‘dit soort dingen kan meepikken’. Toegegeven, ze moet lang wachten op haar eerste baan. ‘Maar je kan niet vroeg genoeg beginnen. En ik zit ook al op LinkedIn’.