Nieuws
Onduidelijkheden over honours academy
De Universiteitsraad wil meer informatie over honours academy, maar het college weigert dat te leveren. ‘Volgens mij weet het college zelf nog niet hoe het er uit moet komen te zien.'
Vincent Bongers
donderdag 5 december 2013
© Schot

De universiteitsraad is niet tevreden over de informatievoorziening rond de honours academy.

De raad moet instemmen over onderwijsreglement van deze academie die universiteitsbreed onderwijs organiseert voor excellente studenten en scholieren. Toegezegde informatie over verantwoordelijkheden en organisatie laat op zich wachten.

Dit tot irritatie van de raad die graag wil zien wie er waarvoor verantwoordelijk is, en wel in de vorm van een matrix. ‘Het is gewoon toegezegd’, zei Marc Hogenhuis van studentenpartij LVS. ‘En het is er niet.’

Sven Balfoort van personeelspartij Universitair Belang: ‘Waar blijft nou de matrix? We hebben er al een aantal keer om gevraagd. Dat is niet heel netjes. Het komt ongemakkelijk over. Ze willen de informatie gewoon niet geven. Volgens mij weet het college zelf nog niet hoe het er uit moet komen te zien.’

Gwen Wolters van Universitair Belang: ‘Het is niet alleen voor ons zelf. Het moet voor iedereen duidelijk zijn wie welke bevoegdheden en verantwoordelijkheden heeft.’

‘Er is nu onduidelijkheid over de rolverdeling tussen de faculteiten, het college en de academy’, aldus Joop de Kort van personeelspartij AbvaKabo.

‘En waar moet een student zijn als er iets aan de hand is? Misschien is er na enige studie wel uit de gemeenschappelijke regeling wel te halen hoe het zit. Maar het is dienstverlening aan personeel en studenten als het helder op een rij wordt gezet.’

Volgens Marcel Vooijs van de afdeling academische zaken wil het college van bestuur dat de raad concrete vragen stelt over deze verantwoordelijkheden en andere kwesties. ‘Omdat nu helemaal op papier te zetten, is veel werk.’

De raad vindt dit een rare gang van zaken. Als het college antwoord kan geven over verantwoordelijkheden, kunnen ze dat ook in een schema zetten. Daarnaast is het moeilijk om concrete vragen te stellen over deze kwestie als er gebrek aan informatie is.