Initiatiefnemer en Leids hoogleraar Marc van Oostendorp: ‘Ik ging de examens bekijken en ik kon mijn verbazing niet op. Het soort vragen dat gesteld wordt is echt bizar.’
Zo zijn er meerkeuzevragen waar volgens hem alle antwoorden goed zijn, of waar er juist geen een antwoord goed is.
Verder moeten scholieren bij open vragen het antwoord in maximaal twintig woorden formuleren, wat volgens de hoogleraar te weinig is.
‘Scholieren moeten vooral niet te diep nadenken en gewoon zeggen wat het antwoordmodel wil horen. Je leert te denken zoals je op het examen moet denken, niet zoals je in het leven moet denken.’
Als voorbeeld noemt Van Oostendorp de samenvatopdracht. Scholieren moeten van een tekst een samenvatting maken en krijgen een paar punten gegeven die sowieso in de samenvatting moeten zitten.
‘Een tekst leren samenvatten is nuttig, maar niet aan de hand van die punten. Niemand gaat je later in je verdere leven die punten geven. Het is een absurde opdracht.’ JvH