Nieuws
Klachten over dure kantines
De studentengeleding van de bèta-faculteitsraad verdiepte zich in wat de achterban wilde. ‘Eén punt kwam steeds weer terug: de kantine’, vatte raadslid Lucas van der Meer het samen. De prijzen zijn te hoog en de openingstijden te kort.
donderdag 16 mei 2013

Molecular Science and Technology-student Mohamed Bahida: ‘Je kan soms niet weg bij een experiment, en als je dan eindelijk klaar bent, ben je gedwongen je te behelpen met de repen uit de automaat.’ In de kantines van het Leids Universitair Medisch Centrum en andere universiteiten kun je goedkoper eten, weten de studenten.

Uit de personeelsmonitor van de universiteit bleek al dat het personeel van de bètafaculteit de klachten deelt. Nu zitten er aan alle faculteiten wel mensen die ontevreden zijn over hun kantine, maar bij Wiskunde en Natuurwetenschappen speelt mee dat daar niets te kiezen valt.

Een jurist die de KOG-kantine zat is, kan naar buiten lopen om de binnenstadse horeca en supermarkten te bezoeken. Vanaf het Snellius is het twintig minuten lopen naar het centrum van Oegstgeest – dat van Leiden is nog ietsje verder.

Directeur Gert Jan van Helden kent de klachten, want die komen elke paar jaar weer langs. ‘De antwoorden zijn steeds hetzelfde: het Universitair Facilitair Bedrijf (UFB) staat los van deze faculteit. De prijzen worden niet door ons bepaald. Over de openingstijden kunnen we het hebben, maar als die langer moeten worden, gaat dat geld kosten.’

Echte oplossingen ziet hij dan ook niet: ‘Van het UFB af? Verwacht daar geen wonderen van. De TU Delft heeft dat gedaan, maar goedkoper is het niet geworden.’ Sterker nog: vorig jaar organiseerden Delftse studenten een massale protestactie tegen de hoge prijzen van cateraar Sodexo. ‘De kantine subsidiëren, zoals het LUMC doet? Daar doet de fiscus moeilijk over. Als de nieuwbouw klaar is (over 10 jaar, red.) hebben we één grote kantine, die kan in elk geval lekker open blijven.’

Navraag leert dat het LUMC geen geld toelegt op het eten. ‘Wat zou kunnen verklaren waarom het bij ons goedkoper is, is het hogere volume: zo’n tweeduizend klanten per dag. Dat drukt de prijzen natuurlijk’, aldus woordvoerder Marleen van ’t Oever. ‘De béta’s mogen best bij ons komen eten.’ BB